Femke in Kaapstad...

All we ever do is say goodbye

En zo is het maar net. Overal waar je komt ga je ook weer weg. En dan moet je afscheid nemen. Soms is het makkelijk, maar het valt niet altijd mee. Zo liep ik vol enthousiasme door de douane op Schiphol en had ik alleen maar superveel zin om naar Afrika te gaan, gisteren viel het afscheid van mijn collega's en de allerliefste kindjes me zwaar. Die stralende gezichtjes wanneer ze je zien als je 's ochtends binnenkomt terwijl ze in hun kinderstoel pap zitten te eten zal ik niet meer meemaken. De gekke dansjes op de kindercd en de natte kussen die sommigen kindjes op mijn arm, wang of (bijna) mond planten zijn verleden tijd. Ze zijn zo lief! Ik wil ze meenemen!!

Het was speciaal gisteren, dat afscheid. Van 15.00 tot 16.00 hadden we een (kinder)feestje en iedereen had zo zijn best gedaan op toastjes, taart, koekjes, snoepjes en chips (waarvan ik en Alice het meeste hadden gekocht in de lunchpauze). Toen ik grapte dat ze hier vast zot zouden moeten zijn op vrijwilligers, want dan hebben ze iedere keer zo'n afscheidsfeestje zei Alice dat ze dat eigenlijk nooit doen. 'But you are someone special', glimlachte ze. En dat voelt zo goed om te horen. Ik heb ook zo mijn best gedaan om deel uit te maken van het team en ik kan maar niet vaak genoeg tegen mezelf blijven zeggen dat ik zooo enorm blij ben dat het is gelukt! Ik voel me helemaal thuis in het kindertehuis, heb zo'n leuke tijd gehad! En dat heeft zeker ook te maken met hoe de staff zich gedroeg naar mij. Ik begrijp steeds meer dat respect voor elkaar, vertrouwen en gezelligheid zo belangrijk zijn voor hoe iemand zich in zijn werk voelt.

Niet alleen van 'mijn' kinderen moet ik afscheid nemen, ook van Kaapstad. Gisteren ben ik met Floor uit eten geweest, want ook wij zien elkaar niet meer voordat we allebei weer in Oss zijn (ergens in juli). Het is gek dat ik hier wegga na tien weken. Vanochtend ben ik begonnen mijn tas in te pakken. Wat neem ik mee en wat laat ik hier totdat ik terug ga naar Nederland? Ik realiseer me helemaal nog niet dat ik nog minder dan 24 uur hier zal zijn. Het is ook zó snel gegaan en het voelt zo gek! Mijn kamer is morgen mijn kamer niet meer, mijn huisgenoten niet mijn huisgenoten. Sommigen zal ik helemaal niet meer zien, ook niet in die drie laatste dagen van mijn reis dat ik hier ben om Liselotte de leukste spots van Cape Town te laten zien.

Morgen komt het einde aan Kaapstad. Ik kan er met een goed gevoel aan terugdenken, heb fantastische herinneringen, heel veel geweldige dingen gezien en ervaren. Leuke mensen ontmoet en heel veel liefde gegeven en gekregen aan/van de kindjes. Deze tien weken van mijn leven had ik voor geen goud willen missen! Het voelt raar om weg te gaan, maar.....

Gelukkig hebben we de foto's nog

Reacties

Reacties

Sabine

Hey Femke,

Ik kan me voorstellen dat het afscheid je zwaar valt, maar het is natuurlijk alleen maar goed dat je het daar zo ontzettend naar je zin hebt gehad! En de mooie herinneringen zul je bij je blijven dragen, de droevigheid van het afscheid vergeet je zo! En heel vleiend dat ze speciaal voor jou een afscheids-kinderfeestje hebben gehouden, dan heb je toch echt iets goed gedaan daar!
Veel plezier nog hoor!

Marc

Heel bijzonder moment zo precies tussen het einde van je tijd daar en het begin van het volgende deel van je reis! Ieder afscheid is de geboorte van een herinnering. Hele mooie herinneringen! En foto's ;)

liefs
x
Marc

willemien

He Femke

Wat geweldig dat je zo'n onvergetelijke tijd hebt gehad in Kaapstad. Natuurlijk ga je de kindjes missen en zij jou als ik lees over je afscheid. Maar zoals je zegt, mooie herinneringen en foto's neem je met je mee. Geniet nog van dit prachtige land, want vanaf Pretoria tot Kaapstad is een aaneenschakeling van wildparken en prachtige natuur. Veel plezier nog en groetjes
Martien en Willemien

Jolien

Hoi Femke,
Wat leuk om foto's van het kindertehuis en de kinderen te zien! Ziet er echt allemaal super goed uit, best professioneel. Jij voelt je helemaal thuis daar, dat is goed op de foto's te zien! Afscheid valt niet mee inderdaad, maar je hebt daar wel echt iets goeds kunnen doen, dat is super!
Fijne rondreis nog met Liselotte!
Liefs Jolien

Paula

Het afscheid is moeilijk, maar het zal vast geweldig zijn iedereen hier in nederland weer te zien!
Voor mij duurt het nog zo'n 11 maanden... Raar idee..
Goede terugreis!

Marjolein

Wauw wat heb jij een leuke tijd gehad zeg, ben er best wel jaloers op eigenlijk. Ik had dit ook graag ooit eens gedaan, maar goed. Ik weet ook van mijn reiservaringen dat afscheid nemen niet leuk is maar je hebt prachtige foto's en herinneringen en je gaat nog veel moois zien!
Heel veel plezier met je rondreis!!

Groetjes, ook van Paul
Marjolein

Ad van der Heijden

Hoi Femke,

Fijn dat je vol trots en blijdschap terugkijkt op je tijd in Kaapstad en het kindertehuis. Dit zijn ervaringen en zo meteen herinneringen die ze je niet meer afnemen. Nog een paar fijne weken en tot binnenkort.
Groerjes,
Ad

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!