Femke in Kaapstad...

Swazi, Virgin en Wimpy

Zo, daar zijn we weer. Nog geen vijf dagen verder, maar Liselotte en ik hebben het gevoel dat we al minstensdrie weken onderweg zijn, zoveel hebben we al gezien en meegemaakt! We hebben (naar schatting) nu ongeveer 1500 kilometer gereden, maar dat is niet alleen maar weg die we hebben afgelegd, het bevat ook heel wat kilometers verkeerd rijden (ondanks onze 'husband' Willem TomTom), off-road wegen van en naar slaapplekken of plekken die we wilden zien.
Via Nelspruit, twee dagen inSwaziland en een (Lot's verjaar)dag opsafari in het Hluhluwe (spreek uit: Sloesloewe)-park zijn we vandaag in de badplaats St. Lucia aanbeland. Tijd voor een rustdag en dus ook even tijd voor een uurtje internet.

Maar goed, zo'n route met al die plaatsnamen zegt julliewaarschijnlijk niet veel,dus ik zal julliede vaak (voor ons) hilarische verhalen niet onthouden. Want naast dat we heel erg veel mooie natuur zien, lachen we met z'n tweetjes heel wat af om vanalles en nog wat, maar vooral om onszelf. Lot die vastbesoten op een off-road weg, waar we vanwege het barre wegdek niet harder kunnen dan zo'n twintig kilometer per uur (belangrijk detail!), opmerkt dat ze 'iedereen die ons iets aan wil doen, ZO overhoop zal rijden' of ik die iets totaal verkeerds versta in Swaziland in de auto stap bij een man die onze gids voorstelt: 'His name is Linda, that comes from Vision'. waarna ik hem bedenkelijk aankijk: 'It means VIRGIN?!' zorgen voor de meest onbedaarlijke lachstuipen. We vermaken ons prima.

In Swaziland deden we al heel veel nieuwe ervaringen op. Wat een bijzonder klein landje in een land is dat zeg! Het heeft een koning en voor zover wij kunnen beoordelen wonen er alleen maar zwarte mensen. En dan ook echt heel erg donkerzwart. Wij, als twee blanke, blonde jonge meiden, worden dan ook overal aangestaard. Of we nu in ons kleine rode autootje rondrijden, in de KFC naar binnen stappen of een hotel binnenlopen, overal kijken mensen ons aan alsof ze nog nooit een blanke hebben gezien!
De mensen zijn overigens heel erg aardig. Al bij de grenspost kwamen we daarachter toen één van de grenswachters ons erop wees dat we een lekke achterband hadden (waar we tot op dat moment nog helemaal NIETS van gemerkt hadden, haha). Binnen no time stonden er een stuk of vijf politiemannetjes rondom onze auto om te bekijken hoe het euvel te verhelpen was. Na mijn eerdere lekke band zou je toch verwachten dat ik zou weten hoe een krik werkt, maar toen de politieman me bedenkelijk zag kijken naar dat raaaaare ding in mijn hand heeft hij keurig onze band vervangen. BIj het eerste tankstation heeft een aardige (en de enige) blanke man onze kapotte bandje gerepareerd (hij bleek eerder slecht geplakt te zijn, waardoor hij nu langzaam leeg liep) en konden we weer verder door het land van het suikerriet! Prachtige natuur is het hier en totaal anders dan in Zuid-Afrika!

Op onze tweede Swaziland-dag zijn we met een (privé-)tour naar een dorpje gegaan ergens hoog in de bergen (55 kilometer off-road!), waar de mensen leven alsof het nog altijd de prehistorie is. Er staan hutjes, hekken worden gemaakt van boomtakken en de toilet is een gat in de grond. Er is totaal geen beschaving, de mensen eten er drie keer per dag pap en de honden zijn uitgemergeld. Lot en ik waren erg onder de indruk, hebben een echt Swazi-maal gegeten en wat Swazi geleerd. Het bezoekje aan de middelbare school was ook echt indrukwekkend. Dat zag er trouwens wel prima uit. Goede Engelstalige boeken en grappige docenten, waarvan er ééntje ons nogal direct vroeg: 'Are you virgins?'. Lot: 'Excuse me?!'

Linda('virgin'), onzegids legde later uit dat deze man daar niets geks mee bedoelde, maar dat het in de Swazicultuur erg belangrijk was of een vrouw nog maagd is wanneer ze trouwt. Dan is ze namelijk meer koeien waard. Mannen 'kopen'hier namelijk een vrouw voor een X-aantal koeien. Is ze maagd dan is ze 17 koeien waard (1 koe is 2000 euro), maar zo niet dan een stuk minder. Dit gebeurt tegenwoordig dus nog steeds in deze wereld! Ongelofelijk!

Gisteren hebben we Lots verjaardag gevierd tussen de wilde dieren op safari. Van 6.00 tot 18.00 hebben we samen met Richard, onze Zulu-gids, doorgebracht in een jeep. De Big Five hebben we helaas niet kunnen spotten, we zijn blijven steken op de Buffel, de Olifant en de Neushoorn. De beesten waren ook alleen te spotten vlak voor het ontbijt en aan het eind van de dag, zo bleek gisteren. Jeetje wat waren die overige uurtjes tussen de bomen en struiken loeren naar dieren saai! Lot heeft heerlijk geslapen, hahaha! In ieder geval hebben we een hoop diertjes in het wildkunnen spotten: giraffen, zebra's, pumba (van de Lion King), Impala's, Nypala's (zie google), heel veel mooie vogels, Gnoes, schildpadden en krokodillen.

Na deze slopende, maar zeer leuke dag, moesten we natuurlijk nog ergens leuk uit eten ter ere van Liselottes verjaardag. Bleek er het enige restaurant in dit hele godganse dorp de Wimpy (vriendje van MacDonalds) te zijn IN een tankstation! Hahahaha!

Ja, het is allemaal wel eventjes een tikkeltje anders dan Kaapstad en Pretoria! We zijn dan ook heel erg benieuwd wat de rest van Zuid-Afrika ons gaat brengen. Eén ding is zeker, in ieder geval een hele hoop lol!

Jorienke

Klinkt superleuk allemaal! En als een een safaritocht al oersaai is, dan moet de rest wel echt geweldig zijn... ;) Veel plezier nog met z'n tweeën!

Rogier, Loes en Sam

Hoi Femke,
Wauw, jij maakt echt veel coole dingen mee!
En je verhalen blijven echt super leuk om te lezen.

Marc

Geniaal die koehandel!

x

Jody

Nou wij hadden ook al 1 dagje zon deze week:-)

Fijne reis/tijd nog, liefs Jody

mama

Fijn dat jullie zo lekker genieten.
Wij genieten met jullie mee...... via jullie verhalen en foto's!
Jullie hebben alweer een hoop meegemaakt. Je bent een echte autocoureur, voor de tweede keer met een lekke band rijden zonder dat je dat in de gaten hebt, ha haha. Ligt dat aan de wegen of ligt dat aan de chauffeur??
Je hebt een schitterende foto van het zebrapaard!
Maar waar zijn de foto's van de olifanten, giraffen, krokodillen, .....
Ga daar nog maar lekker genieten... en voorzichtig daar he, met al die mannen, die hun koeien al te koop aanbieden!
Groetjes